Thule Chariot Sport combineert kindvriendelijkheid met sportiviteit
MTB / Fietsen
Gunter Hauspie
Kinderen vervoeren in een fietstrailer en toch sportief fietsen. Het is geen voor de hand liggende combinatie. Thule probeert het toch én slaagt. Drie dragen fietsen met de Thule Chariot Sport in Zuid-Tirol overtuigden ons van deze sportief ogende en rijdende trailer.Na meer dan 10.000 probleemloze kilometers waren we een doorwinterde fan van onze vorige fietstrailer, de Chariot Cougar 2. Dat is de voorloper van ons testmodel, de Thule Chariot Sport 2. Het toonaangevende Canadese Chariot Carriers uit Calgary werd in 2011 overgenomen door Thule. In 2016 kwamen de Zweden met een nieuw gamma verbeterde fietstrailers, waaronder onze testkar.Vooraf twijfelen we of we een éénzitter of tweezitter zouden meenemen om onze dochter van 15 maanden te vervoeren. Het wordt het model met twee zitjes. Het verschil in gewicht is eerder klein (15,9 kilo voor de tweezitter tegen 14 kilo voor de eenzitter), terwijl je toch meer opbergruimte krijgt. Bovendien kan broer van vijf jaar ook mee in de kar, wanneer hij moe wordt. Met een draagvermogen tot 45 kilo lukt dat nog.
Trailer én buggy
Net zoals zijn voorganger is de Chariot Sport 2 eenvoudig en snel op te vouwen tot een relatief compact pak. Dat is belangrijk als je met je gezin naar Italië rijdt en er nog een berg andere spullen in de auto moeten. Nog steeds koop je met dit sportieve model niet alleen een fietskar, maar ook een buggy. Daarvoor hoef je enkel de disselstang te demonteren en vooraan de twee kleine wielen te monteren. Dat laatste gebeurt al iets gebruiksvriendelijker dan voordien, maar toch wachten we op dat vlak op een nog betere oplossing. Tijdens onze fietsreis bouwen we de fietskar ’s avonds om tot buggy. Zo vervoeren we beide (vermoeide) kinderen naar het restaurant. Handig. De Chariot Sport kan je ook gebruiken om te joggen en zelfs te langlaufen, maar daarvoor moet je extra kits aanschaffen.
Sportief rijden
En dan het fietsen zelf. De kogel van de disseltang draait perfect in de beugel aan de wielas waarin hij bevestigd wordt. Geen wrijving dus met energieverlies tot gevolg – wat bij andere bevestigingssystemen soms het geval is. Zo hoort het bij een kar die zich sportief noemt en dus ook dergelijke prestaties moet kunnen faciliteren. Nieuw is dat de dissel met een slot aan de fiets vergrendeld kan worden. Dat zullen moeders en vaders die na het afzetten van de kinderen doorrijden naar het station, graag lezen.De sportieve gestroomlijnde vorm van de trailer is zo ontworpen dat er minimale luchtweerstand is. Je kunt dus best wat snelheid ontwikkelen, ook bij wind op kop. De trailer rijdt erg soepel, stabiel en slingert nooit tijdens onze test. Ook niet bij het afdalen van enkele steile hellingen (9%). Al heeft dat ook veel te maken met het gewicht, de verdeling ervan en een correcte bandenspanning. Thule zelf raadt snelheden hoger dan 25 km/u trouwens af. Een terecht advies.
Zalige dutjes
Op het vlak van comfort voor het kind is de Chariot moeilijk te kloppen. Wanneer je de voordelen van de instelbare bladvering van deze kar ervaart, krijg je medelijden met kindjes die moeten hotsen en botsen in karren zonder of met minimale vering. De zitjes zijn comfortabel gevoerd en verwijderbaar, zodat ze deftig schoongemaakt kunnen worden (wees gerust dat ze vuil worden). Voor onze dochter installeren we de baby supporter. Die geeft extra steun aan de zijkanten en het hoofd voor kindjes van zes tot achttien maanden. Vooral die extra hoofdsteun is noodzakelijk. Jongere kinderen vervoer je in de infant sling, een soort hangmatje. De zitjes zijn nu voorzien van een vijfpuntgordelsysteem. Dat is niet alleen veiliger maar ook gemakkelijker om vast en los te klikken. Nieuw is ook dat de rug van elk zitje apart in meerdere standen verstelbaar is. Dat vonden we een gemis bij onze vorige kar. Afgemeten aan de zalige dutjes van onze dochter, denken we dat deze trailer op vlak van zit-, lig- en rijcomfort punten heeft gescoord.
In de zon…
In vergelijking met het oude model hebben we het gevoel over minder opbergruimte te beschikken – ofwel is ze minder handig ingedeeld. Er is één groter opbergvak achteraan en twee kleinere achter elke zitting. We vinden het alleszins te weinig. Als oplossing monteren we de cargo rack, een rek bovenop de kar waarin je nog spullen kwijt kunt. Het is één van de vele extra accessoires die Thule voor zijn fietstrailers ontwikkelde. Dat juichen we toe, want op die manier kan ieder een gepersonaliseerd model samenstellen, gericht op zijn eigen specifieke gebruik.Er is altijd voldoende luchtcirculatie voor het kind – het gaas achteraan de kar is niet afsluitbaar. Elders is er extra ventilatiegaas dat wel kan afgesloten worden. We zijn erg te spreken over het vernieuwde zonnescherm. Dat is nu in verschillende standen verstelbaar, afhankelijk van de inschijn van de zon. Bij de vorige kar was het soms behelpen met een handdoek en wasknijpers. De stof biedt de hoogste UV-bescherming.
…en in de regen
Pas op het einde van onze fietsvakantie begint het te regenen – pardon: te gieten en te onweren. Zo kunnen we nog één van de belangrijkste eigenschappen van een goede fietstrailer testen: hoe waterdicht is hij? In vergelijking met de oude Chariot pakt Thule het op dat vlak anders aan. Vroeger was de regenhoes niet verwijderbaar en werd hij afgerold en over het afsluitgaas geritst. Vandaag is de doorzichtige regenhoes afneembaar. Bij regen haal je hem boven en bevestig je hem via zes elastiekjes over het gaas. Dat vinden we omslachtiger en het kost meer tijd. Bovendien kun je de hoes vergeten of verliezen – verstrooide fietsers als wij toch. Het zal dus nog wat aanpassing vergen. Misschien draaien we toch bij. Eens bevestigd is de regenhoes wel perfect lekvrij.
Prijzige investering
Conclusie is dat de Thule Chariot Sport een fietstrailer is die een sportieve rijstijl voor mama of papa combineert met een maximaal comfort voor het kind. Aan deze topkwaliteit hangt een prijs. Met een winkelprijs van 1.219 EUR (éénzitter) en 1.319 EUR (tweezitter) behoort dit model tot de dure modellen. Hij lijkt daarom vooral een nuttige investering voor wie de kar intensief zal gebruiken. Met het vorige model reden we meer dan 10.000 kilometer, ook in soms extreme omstandigheden. Buiten één nieuwe binnenband heeft de vorige fietskar ons geen euro aan onderhoud of nieuwe onderdelen gekost. Integendeel, hij bespaarde ons vele duizenden dure autokilometers. En wie de auto laat staan, zal verbaasd zijn hoe snel duizend euro terugverdiend is. Van deze toptrailer verwachten we niet minder.Technische gegevensThule Chariot Sport 2Aantal zitjes : 2Gewicht : 15,9 kgDraagvermogen : 45 kgSchouderbreedte : 54 cmDoorrijdbreedte : 80 cmAfmetingen opgevouwen : 85,5 x 76 x 37,5 cmVering : instelbare bladveringVeiligheidsgordel : 5-puntsInbegrepen accessoires: zonnescherm, regenhoes, buggy-kitNiet-inbegrepen accessoires : baby supporter, cargo rackKleur : blauw/zwart of groen/blauwPrijs : 1.319 EUR (aanbevolen prijs)Info: www.thule.com/nl
Tweet
Pin
Article précédent
Vorig artikel
Article suivant
Volgend artikel
Articles Liés
Gerelateerde artikels
Reportages