Laserlight geeft je een beetje extra zichtbaarheid op de weg
Materiaal
MTB / Fietsen
Bruno Koninckx
Zelfs goede lichten op je fiets zijn nog geen garantie om in het verkeer effectief op te vallen. De jonge Britse productontwerpster Emily Brooke wou daar iets aan doen. Meer specifiek zocht ze een oplossing voor het dode-hoek probleem, waarbij (vracht)wagens bij het afslaan fietsers niet zien in hun zijspiegel. Het resultaat is Blaze Laserlight: een 'gewone' LED fietslamp waar ook een groene LED in zit die het beeld van een groene fiets projecteert. Het is de bedoeling dat je het licht zo monteert dat die groene fiets zo'n 5-6 meter voor je uit te zien is. In theorie is dat voldoende om aan een kruispunt op te vallen.Nu even naar de praktijk. Als je de Laserlight toe krijgt, valt meteen op dat dit een high-end product is. Dat had je trouwens al aan de vrij hoge prijs van 160 euro kunnen merken. Alles zit netjes verpakt in een mooie doos. De lamp zelf ziet er ook erg stijlvol uit, in geborsteld aluminium. Ze is vrij zwaar, maar geeft een erg degelijke indruk. Monteren gaat vrij eenvoudig: met de bijgeleverde inbussleutel vijs je de houder op het stuur, en het licht zelf klikt daar in vast. Je stuur mag niet oversized zijn, want dan wordt het wat krap. Voor smallere sturen zijn er wel drie rubbers bij, die je stuur trouwens ook moeten beschermen tegen krassen van de metalen houder.Op het licht staan twee knoppen: een voor de gewone lamp en een voor de groene LED. De knoppen zijn ook met handschoenen vrij goed te bedienen, en beide lichten kan je in een vaste of knipperstand zetten. Het witte licht kan in twee standen, waarbij het maximum 300 lumen produceert. Dat is in de meeste omstandigheden zeker voldoende, al vinden we het iets te diffuus in omstandigheden waar je echt goed wil zien wat er voor je ligt.
In eerste instantie ziet de groende projectie er vooral uit als een leuke gimmick. Vooral voetgangers en fietsers kijken er in de stad van op. Of je bij auto's en vrachtwagens echt opvalt, konden we na een paar dagen proefrijden niet echt met 100% zekerheid vaststellen, en voor zover we konden nagaan is er ook nog geen sluitend bewijs elders te vinden. Wat ons in elk geval opviel, is dat de groene projectie niet zo goed opvalt als er redelijk veel (straat)verlichting is en/of de weg nat is. Er is wel meestal nog een geconcentreerd groen puntje te zien, maar dat lijkt ons in druk stadsverkeer toch niet genoeg om op te vallen.
De Blaze Laserlight is zeker niet nutteloos - alles wat je meer zichtbaar maakt is een goede zaak - maar het effectieve nut lijkt ons toch wat te beperkt om de toch wel hoge prijs te verantwoorden. Er zijn ontwerpen (geweest) van gelijkaardige lichten waarbij er ook opzij strepen groen of rood licht worden geprojecteerd. Dit lijkt ons in de praktijk nog meer veiligheid te bieden.
Tags:
Tweet
Pin
Article précédent
Vorig artikel
Article suivant
Volgend artikel
Articles Liés
Gerelateerde artikels
Reportages