Winnaars innovatie-awards Decathlon

Nieuws

Bruno Koninckx

Decathlon heeft misschien zijn imago niet mee op dit vlak, maar het is een bedrijf dat wel degelijk flink inzet op innovatie. Per jaar brengt het maar liefst 2800 nieuwe producten uit, verdeeld over de 20 merken die het zelf voert. Sinds een tiental jaar reikt Decathlon zelf Innovation Awards uit. We konden de winnaars van dit jaar al eens van dichtbij bekijken. Er zitten echt veelbelovende zaken tussen. Ook interessant is dat DecathlonIn thuisland Frankrijk heeft Decathlon een viertal centra waar ze nieuwe producten uitwerken en testen. In de buurt van Lille gaat het onder meer om Kipsta en B'Twin, in de Alpen voor de bergsportmerken, en aan de Atlantische kust om Tribord. Bij het ontwikkelen van een nieuw product moet men uiteraard niet alleen aan de innovatie op zich denken, maar meteen ook aan de prijs - zo vertelde men ons tijdens een bezoek aan het onderzoekscentrum in Lille. Hoewel Decathlon de laatste jaren ook duurdere eigen producten is gaan maken, is de prijs nog altijd een heel belangrijk argument. In sommige gevallen vinden we dat wel jammer, want sommige goede ideeën worden wel eens teniet gedaan door iets mindere materialen te gebruiken.Voor 2015 waren er alvast drie interessante winnaars:

1 Aptonia Double Use

aptonia-ws-system_005

Het idee achter deze drinkfles is dat je tijdens het sporten, zeker bij langere sessies, wel eens wilt afwisselen tussen een sportdrank en gewoon water. Bij de Aptonia Double Use kan je in één fles zowel water als een klein reservoir met geconcentreerde sportdrank meenemen. Door de dop al dan niet verder uit te trekken, kan je tussen een van de twee kiezen. Wil je sportdrank, dan mengt het concentraat zich met het water in de fles. Het systeem werkt met speciale zakjes van Aptonia zelf.

2 Quechua Fresh&Black

quechua-fresh & Black

De Fresh & Black tent biedt een oplossing voor een van de meest irritante problemen van in een tent te slapen: in de zomer word je vaak ontiegelijk vroeg wakker gemaakt door de eerste zonnestralen. Zeker in Zuiderse landen wordt het ook al snel heel warm in je tent. De Fresh & Black combineert twee zaken om hier iets aan te doen. Enerzijds is er de Fresch-technologie, die de warmte zo veel mogelijk buiten houdt. En anderzijds de Black-technologie, een donkere stof die het licht zoveel mogelijk filtert zodat het vrij donker blijft in de tent.

3 Nabaiji Selfit

nabaiji-zwembril

Bij gewone sportbrillen heb je al langer modellen waarbij je glazen in verschillende kleuren hebt, zodat je kan wisselen naargelang de lichtomstandigheden. Met de Selfit brengt Decathlon nu ook een zwembril met verwisselbare lenzen uit. Er zijn witte, getinte en gespiegelde glazen. Zo kan je volgens de (licht)omstandigheden de juiste helderheid kiezen. Nog interessanter vinden we dat er ook lenzen met correctieglazen gaan komen. In het begin wel uitsluitend voor mensen met bijziendheid, maar op termijn wellicht ook voor verzienden. Bovendien kan je voor elk oog een andere correctie nemen.Meer over de Innovation Awards op de site van Decathlon.

Articles Liés

Gerelateerde artikels

Sports D’hiver

Rando / Escalade

By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts.