Fietscomputer en -gps zonder overbodige franjes

MTB / Fietsen

Bruno Koninckx

Mio Cyclo 200

De laatste jaren is er vaak een opbod wat betreft het aantal functies en sensoren die een fietscomputer biedt. Mio maakte met de Cyclo 200 de omgekeerde beweging: dit model is herleid tot de essentie. Niet iedereen heeft immers een hartslag- of cadansmeter nodig.Niet dat Mio ook geen topmodellen heeft. De eerder uitgebrachte Cyclo 505 ondersteunt allerlei sensors, maar ook functies om muziek af te spelen en hij heeft zelfs wifi aan boord om gegevens uit te wisselen. Niets van dat alles bij de Cyclo 200. Dit model focust puur op navigatie en het bijhouden van je fietsactiviteiten. De meeste recreatieve fietsers hebben eigenlijk ook niet veel meer nodig.Als je een toertje wilt gaan fietsen met de Cyclo 200, zijn er verschillende mogelijkheden. Je kan via een computer routes binnenhalen die je zelf hebt gemaakt of op internet hebt gevonden. Het handigst is om daarvoor CycloAgent te gebruiken, een programma van Mio zelf waarmee je het toestel beheert. Via MioShare, een online platform, kan je routes vinden die anderen er hebben opgeladen. Je kan die dan meteen naar je eigen toestel doorsturen. Je kan ook je eigen routes naar dit platform opladen om ze te delen. Op MioShare kan je ook zelf een route uitstippelen op een kaart. Het systeem kiest dan in principe zoveel mogelijk fietsvriendelijke wegen.

Mio Cyclo 200 suprise_me_proposal_nl_45

Je kan ook op het toestel zelf een adres of een nuttige plaats zoals een fietsenwinkel of restaurant ingeven om daar naartoe te fietsen. De leukste functie blijft echter ‘Surprise me’, waarbij je opgeeft hoeveel kilometer of hoe lang je wilt fietsen. De Cyclo 200 stelt dan een drietal routes voor waaruit je kan kiezen. Mio was een van de eerste merken om deze functie aan te bieden, en het is nog altijd een toffe manier om een fietstocht te maken. Uiteraard zijn de mogelijkheden en variaties niet oneindig, dus als je deze functie geregeld van op dezelfde plaats gebruikt, zal je vaak ongeveer dezelfde route fietsen. Een ander minpunt is dat het systeem niet per se mooie fietswegen neemt. Een integratie met de netwerken van fietsknooppunten zou bijvoorbeeld wel interessant zijn. Wel handig is dat je de voorgestelde routes meteen op een kaartje ziet, zodat je kan kiezen in welke richting je een route wilt.

OpenStreetMap kaarten

Mio Cyclo 200 navigation_mode_nl_45

Zoals meer en meer fabrikanten van gps toestellen, heeft Mio voor OpenStreetMap kaart gekozen. Dit zijn kaarten die door vrijwilligers worden aangemaakt. In het algemeen zijn ze zeer goed, soms zelfs beter dan kaarten van commerciële aanbieders. Zeker in de Benelux en Duitsland zijn ze zeer goed. In Frankrijk bijvoorbeeld staan ze in veel regio's nog niet echt op punt. Bij de Cyclo 200 krijg je de kaarten voor heel West-Europa. Je kan er zelf niet veel aan doen, en bijvoorbeeld niet meteen kaarten voor andere landen installeren, of andere (OpenStreetMap) varianten. De variant die er nu op zit, kent zowel verharde als onverharde wegen. Omdat je in het toestel je profiel kan opgeven, en kan zeggen met wat voor soort fiets je rijdt, kan de software hier dus rekening mee houden. Als je opgeeft dat je met een koersfiets rijdt, zal het toestel je in principe dus niet over onverharde wegen sturen. Er zitten overigens ook kaartgegevens van Tele Atlas, onderdeel van TomTom, in het toestel, meer bepaald voor de adressen.

mio200

De Cyclo 200 heeft een 3,5 inch scherm, wat voor een fiets GPS vrij groot is. Het toestel is dan ook groter dan het topmodel 505. Voor heel sportieve fietsers die op de gram kijken, zou dat een nadeel zijn, maar zelf vinden we het grotere scherm echt wel handig om zowel de kaart als de routering goed te kunnen zien. Het toestel valt hierdoor wel wat groter uit, maar dat weegt niet op tegen het comfort van een groter scherm. Mio blijft ook de fabrikant met zowat de meest gebruiksvriendelijke interface. Op het scherm staan zes hoofdkeuzes, en door wat te klikken ben je zo meteen waar je moet zijn. Er is maar één echte knop, dus daar kan je je ook al niet in vergissen. Alleen echt ervaren gebruikers van dit soort toestellen zouden misschien liever enkele andere functies zien, maar daar is dit toestel ook niet voor bedoeld.

Mio Cyclo 200 dashboard

Het toestel monteren ten slotte gaat vrij eenvoudig. Op je stuur moet je een soort knop bevestigen waar het toestel in vast draait. Er zit twee rubbers bij om het op verschillende soorten sturen te monteren, maar zelfs dan is het soms nog een beetje zoeken waar je het het beste monteert. Dit houdertje maak je vast met twee ladderstrips (tiewriaps of colsonbandje). Als je het toestel op verschillende fietsen wilt gebruiken, is het dus het best om verschillende van die houdertjes te hebben. Je moet ook goed opletten dat het je het toestel zelf er goed in vastzet, want anders durft het wel eens los te komen bij grote schokken onderweg.De Mio Cyclo 200 zelf kan uiteraard wel tegen schokken en regen, al moet je er niet mee onder water gaan. De batterij houdt het volgens Mio tot 10 uur uit, al hangt het er van af hoe helder je het scherm zet en hoe vaak je het toestel effectief gebruikt onderweg.Voor een aanbevolen prijs van net geen 180 euro is de Mio Cyclo 200 echt wel een puik toestel. Als je bedenkt dat de meeste puur recreatieve fietsers toch niet meer nodig hebben dan een heldere navigatie, dan is dit een toestel waar de meeste mensen zeker genoeg aan hebben.

Articles Liés

Gerelateerde artikels

Sports D’hiver

Rando / Escalade

By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts.