De bijna perfecte symbiose van rugzak en reistas

Materiaal

Bruno Koninckx

farpoint_40_volcanic_grey

Voor reizen per vliegtuig of openbaar vervoer zijn we nogal een liefhebber van bagagesystemen die een rugzak met een reistas combineren. Als dat goed gebeurt, is de tas enerzijds vrij comfortabel te dragen als je er een tijdje mee moet rondlopen, maar biedt ze anderzijds ook het comfort van een reistas: op verschillende manieren te dragen, bagage die makkelijk toegankelijk is, enzovoort. In de praktijk zijn er ook wel wat nadelen verbonden aan zo'n combinaties, want vaak zijn ze vrij zwaar, zijn de schouderriemen niet echt comfortabel of zijn er gewoon te veel riemen en ballast. De vernieuwde Farpoint van Osprey maakt komaf met de meeste van deze nadelen.

osprey-luggage-osprey-farpoint-40-luggage-volcanic-grey-2

De Farpoint-reeks zit al langer in het gamma van Osprey, maar is voor 2016 vernieuwd. Er zijn vier modellen in, gaande van 40 over 55 en 70 tot 80 liter. Uiteraard verschillen deze modellen nogal sterk onderling. Het grootste is al echt een vrij grote reistas die je toevallig ook op je rug kan dragen. Bij het 70 liter model zit er een kleine dag rugzak bij. Het 40 liter model is eigenlijk het breedst inzetbaar. Als je het een beetje goed aanpakt, krijg je hier al echt heel veel in, terwijl het grote voordeel is dat je deze tas mee op het vliegtuig mag nemen. We konden met dit model een winter lang verschillende trips maken.

Grote rits

osprey-luggage-osprey-farpoint-40-luggage-volcanic-grey-9

Als je hem als rugzak beschouwt, dan is de beste eigenschap wellicht dat de verschillende vakken heel goed bereikbaar zijn. Het hoofdcompartiment heeft een heel grote rits, zodat je het bijna helemaal open kan leggen en makkelijk kan in- en uitpakken. Dit compartiment is groot genoeg om het grootste deel van je kleren in kwijt te kunnen. Dankzij interne compressieriemen kan je alles nog eens goed aanspannen zodat het volume onder controle blijft. In de flap van het compartiment zit nog een grote zak met gaas, waar je kleinere spullen in kwijt kan.

osprey-farpoint-40-computer

Het voorste compartiment valt ook nog vrij ruim uit, en hier zijn ook twee onderdelen in. Het achterste is voor een laptop bedoeld. Hier krijg je een laptop tot ongeveer 15 inch makkelijk in. Een flapje met een velcro moet er voor zorgen dat je laptop er niet zomaar uitvalt. Dit vak is wel wat gepolsterd om je laptop te beschermen, maar die polstering had wat ons betreft toch iets dikker en steviger mogen zijn. Zeker omdat de laptop min of meer in het midden, of zelfs wat meer naar de voorkant zit, moet je toch een beetje opletten dat hij niet beschadigd raakt. Een ander mogelijk nadeel is dat een erg zware laptop de rugzak een beetje uit balans kan trekken. Het voordeel van deze plaats om hem op te bergen is dat je er heel snel aan kan.Helemaal vooraan is er langs buiten nog een kleine zak met rits, en twee mesh-vakken voor bijvoorbeeld een drinkfles. Alles bij elkaar heb je dus flink wat mogelijkheden om al je spullen netjes op te bergen. De stof is soepel genoeg om hem echt helemaal vol te kunnen proppen. Met twee externe compressieriemen kan je alles dan nog goed samendrukken zodat de tas toch nog mee op het vliegtuig mag.

Rugzak, handvaten of schouderriem

osprey-luggage-osprey-farpoint-40-luggage-volcanic-grey-6

Om de Farpoint 40 te dragen zijn er verschillende mogelijkheden. De meest voor de hand liggende is als rugzak. Ook op dit vlak heeft Osprey een goed compromis gevonden tussen een zo gering mogelijk gewicht en volume, en comfort. De schouderriemen zijn zowel in de lengte als bovenaan in te stellen, maar hebben wel een vrij karige polstering. De heupriem is breed en heeft een goede spanriem, maar is ook vrij hard. Deze rugzak is niet bedoeld om er dagenlang mee rond te lopen, maar biedt zeker genoeg draagcomfort voor de functionele verplaatsingen tijdens een trip.

osprey-luggage-osprey-farpoint-40-luggage-volcanic-grey-5 (1)

Als je hem maar even moet dragen of moet optillen, kan je een van de twee handvaten nemen die bovenaan en opzij zitten. Voor een middellange afstand is er een schouderriem opzij die je er eventueel ook kan afnemen. Heb je de rugzak niet nodig of moet je hem ergens meegeven waar de riemen hinderlijk zijn, dan kan je met een hoes de achterkant dichtritsen zodat het echt een reistas wordt.

Licht

Osprey-Farpoint-40

Het knappe aan de Farpoint 40 is dat Osprey er ook hier in geslaagd is om een goed compromis te vinden tussen comfort, functionaliteiten en gewicht. Vooral dit laatste - 1,78 kilogram voor een medium/large - is echt wel knap. Kleine keerzijde hiervan is dat de rugzak toch een beetje slap aanvoelt. Er zit wel een dun frame in, maar vooral de heel lichte buitenstof maakt dat hij wat als een zak aanvoelt als hij niet helemaal vol zit of goed toegesnoerd is.Maar als combinatie van rugzak en reistas, die bovendien mee op het vliegtuig mag, is dit zeker het beste dat we al in handen hebben gehad.

Articles Liés

Gerelateerde artikels

Sports D’hiver

Rando / Escalade

By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts.