Compacte en handige fietsendrager
MTB / Fietsen
Bruno Koninckx
Bosal associëren we niet meteen met fietsendragers, maar het merk heeft ondertussen verschillende modellen. We konden de Traveller II een tijd uitproberen, zowel met mountainbikes, gewone fietsen als een elektrische fiets. We hebben er lange en korte afstanden mee afgelegd, en de drager veelvuldig op en af de trekhaak genomen. Dat bleek overwegend een erg positieve ervaring te zijn.Zoals de naam al zegt, heeft de Traveller II plaats voor twee fietsen. In totaal mag hij 60 kg dragen, dus dat mogen ook twee zware elektrische fietsen zijn - al haal je de batterij er sowieso best af als je ze vervoert. Het eerste wat kan tegenvallen bij een fietsendrager, is het gewicht. Met 17 kg valt dat vrij goed mee.
Een tweede pijnpunt is meestal het ding fatsoenlijk op je trekhaak krijgen. Ook hier speelt het gewicht in het voordeel, maar zeker ook het redelijk compacte formaat van de Traveller II. In uitgevouwen toestand bleek het echter niet altijd eenvoudig te zijn om hem juist op de trekhaak te zetten zodat de hendel om hem vast te klemmen makkelijk naar beneden kon. Het grote voordeel aan dit model is echter dat je het kan toevouwen. Dan is het veel makkelijker om het juist op de trekhaak te zetten, zodat de hendel wel goed naar beneden kan. Een zo mogelijk nog groter voordeel hiervan is dat je op deze manier heel makkelijk de stekker kan aansluiten op het stopcontact van de trekhaak. Als je het rek niet daarvoor wilt toevouwen, kan het ook helpen om het naar voor te kantelen.
Een fiets op het rek zetten is uiteraard niet zo moeilijk. De Traveller II heeft per goot twee houders voor de banden. Deze kan je makkelijk verschuiven om ze zo aan te passen aan de fiets. Minder handig is dat de sluitingen van de riempjes aan de kant van de auto zitten, zodat het een beetje knoeien is om de riempjes door te sluiting te duwen en goed aan te trekken. Het plastiek van de riempjes is trouwens ook wat hard, dus dat loopt niet heel soepel en we vrezen ook dat die plastiek wel eens kan afbreken.
De fietsendrager heeft twee klemmen om de twee fietsen aan het kader vast te zetten. Ook dit is bij bijna elk rek een beetje zoeken om te zien waar je de klem best doorsteekt bij de eerste fiets. Omdat de buis waar de klemmen aan vast zitten vrij laag is, is dat bij dit rek een beetje meer een uitdaging bij grotere fietsen. Je kan met de sleutel waarmee je het rek zelf afsluit op de bol, ook de klemmen op slot doen, zodat je fiets niet meteen gestolen kan worden.
Oprijgoot
Heb je een zware elektrische fiets of heb je niet heel veel kracht in de armen, dan is de optionele oprijgoot wel makkelijk. Deze plooit compact op, en kan je makkelijk vasthaken in een van de twee goten. Zelfs een zware fiets zo op de fietsendrager krijgen is zo heel makkelijk.
Naast de al vermelde handige functies zijn er nog enkele pluspunten aan dit rek. Zo is er een voetpedaal waarmee je het rek makkelijk kan kantelen om zo nog in de koffer te geraken. Ook praktisch is dat de stekker een kant met 7 en een kant met 13 polen heeft, zodat je hem op verschillende systemen kan aansluiten. Gebruik je het rek op verschillende auto's, dan is het ook handig meegenomen dat je de nummerplaat vrij makkelijk kan wisselen. Het grootste pluspunt aan dit rek is echter dat je het vrij makkelijk kan toevouwen. Je hoeft daarvoor maar een paar zaken zoals de nummerplaat en de lichten los te klikken. Je kan het dan zelfs in een draagtas steken, maar het is vooral handig om in de koffer of thuis weg te bergen.
Alles bij elkaar heeft de Traveller II van Bosal dus flink wat troeven. Waar we wel om bezorgd zijn, is dat bepaalde onderdelen niet zo stevig zijn of van echt degelijk materiaal gemaakt zijn. Hoewel we het rek voorzichtig behandeld hebben, is bij ons het systeem om de nummerplaat vast te klikken aan het rek, bijvoorbeeld afgebroken. Ook andere klemmen en riempjes zijn uit een iets te hard en breekbaar plastiek gemaakt, zodat we vrezen dat die ook wel makkelijk stuk kunnen gaan.De Traveller van Bosal bestaat in een versie voor twee of drie fietsen. Aanbevolen prijzen zijn respectievelijk 429 en 539 euro.--Naar aanleiding van deze review wilde Bosal graag het volgende kwijt:“Er kan natuurlijk altijd schade ontstaan door verschillende oorzaken. Onze dragers zijn uitvoerig getest en we staan zeker open voor feedback om onze dragers verder te perfectioneren. Op de foto lijkt het of de drager op de straat is gevallen of een drempel heeft geraakt waardoor de nummerplaathouder is gescheurd. Deze breuk is ons in ieder geval onbekend en wij zien dit dan ook als een eenmalig incident. Wij inspecteren de drager in zo’n geval op schade en vervangen de onderdelen. Veiligheid staat hierbij altijd voorop.”’
Tags:
Tweet
Pin
Article précédent
Vorig artikel
Article suivant
Volgend artikel
Articles Liés
Gerelateerde artikels
Reportages